معایب نرم کننده های کلاچ

  • با نرم کردن پدال کلاچ به وسیله ی نرم کننده ها، چه اتفاقاتی روی دیسک و صفحه کلاچ خواهد افتاد:

    1. برای دیسک کلاچ پارامتر حداقل نیروی گیرشی بر اساس طراحی­ های وابسته به گشتاور خروجی موتور، نسبت دنده­ ها و وزن اتاق خودرو تعیین می­ گردد تا بتواند صفحه کلاچ را بین چدنی و فلایویل نگه داشته و تمامی گشتاور را از مسیر فلایویل و کیت کلاچ به گیربکس و نهایتا به چرخ­ها منتقل نماید.
    حال اگر نیروی گیرش کافی نباشد چه اتفاقی می­افتد؟ این سوال به راحتی قابل توضیح است، صفحه کلاچ بین چدنی و فلایویل خواهد لغزید، و این لغزش سبب سایش بالای لنت، کاهش عمر صفحه کلاچ (سوختگی دو طرفه ­ی لنت ­ها) و لرزش آستانه ­ی حرکت خواهد شد. ضمنا کورس پدال کلاچ و کورس آزادسازی دارای استانداردهای خودروسازی بوده و هر گونه تغییرات خارجی در آن­ها سبب ایجاد اختلال در پارامترهای عملکردی کیت کلاچ خواهد شد.
    ​​​​​​​
    2. اگر نرم ­کننده ­های کلاچ اصولی و استاندارد بودند، خودروسازان با تغییرات بسیار جزئی و ساده این کار را انجام داده و آن­ها را در زمره­ ی قطعات استاندارد خودرو قرار می­ دادند و نیازی به اضافه کردن این option توسط مشتری نبود.

    ​​​​​​​
  • نرم کننده های کلاچ چگونه عمل می­کنند و مضرات و تاثیرات آن بر روی کلاچ خودروی شما چیست؟​​​​​​​
    در واقعیت، نرم کننده­ های کلاچ با تغییرات در نسبت اهرمی پدال و دوشاخه کلاچ سبب کاهش نیروی پدال کلاچ می­ گردند.
    نرم ­کننده­ های کلاچ به چند دسته تقسیم می­ شوند که به سه مورد از آن­ها اشاره می­ کنیم:

    1. کاهش نیروی پدال از طریق افزایش طول بازوی بلند دوشاخه کلاچ: در این روش با افزایش طول بازوی بلند دو شاخه کلاچ، نیروی کمتری صرف کلاچ گیری می شود، ولی با توجه به بلند شدن بازوی دوشاخه کلاچ، کورس حرکتی بیشتری نیاز داریم ولی با توجه به ثابت بودن کورس پدال کلاچ به ناچار مجبور به افزایش رگلاژ کلاچ می­ شویم. در نظر داشته باشید که برای جبران کم شدن کورس حرکتی رگلاژ را بالاتر می ­برند که از عواقب این موضوع می­ توان به کاهش نیروی گیرش دیسک کلاچ، لرزش آستانه­ ی حرکت خودرو، سوختگی صفحه کلاچ و کاهش عمر کیت کلاچ اشاره کرد.

    2. کاهش نیروی پدال از طریق سیم کلاچ نرم کننده: در این روش با تعویض سیم کلاچ (که مکانیزم و متعلقات استفاده شده در آن سبب کاهش کورس حرکتی اهرم آزادسازی می­ شود) نیروی پدال کلاچ کاهش می­ یابد. در این روش نیز نیروی گیرش دیسک کلاچ کاهش یافته و سوختگی زود هنگام صفحه کلاچ و لرزش آستانه ­ی حرکت در انتظار مشتری خواهد بود.
    ​​​​​​​
    3. کاهش نیروی پدال از طریق افزایش ضخامت لنت صفحه کلاچ: در این روش با لنت کوبی لنت­ هایی با ضخامت بالاتر روی صفحه کلاچ و یا ایجاد پله­ ی فلایویل به روش ماشین­ کاری، نیروی پدال کلاچ کاهش می­ یابد که در این روش نیز نیروی گیرش دیسک کلاچ کاهش یافته و سوختگی زود هنگام صفحه کلاچ و لرزش آستانه­ ی حرکت در انتظار مشتری خواهد بود.​​​​​​​​​​​​​​